Modę na folklor obserwujemy na kilku polach działalności biznesowej. Nie ma stacji radiowej, która nie puszczałaby piosenek Brathanków, Golec uOrkiestry i grupy Zakopower. Motywy typowe dla wycinanki łowickiej stosują projektanci i producenci akcesoriów do wyposażenia wnętrz. Nawet warszawskie Państwowe Muzeum Etnograficzne prowadzi w swojej kawiarni handel nakryciami, obrusami i pościelą z motywami ludowymi. Aby folklor dobrze się sprzedał, trzeba go jednak w odpowiedni sposób zaprezentować. Polskie grupy muzyczne zdecydowały się na przykład na połączenie folkloru z rockiem i popem, zaś koronczarki z Koniakowa od lat wyrabiające tradycyjne serwetki przerzuciły się na… bieliznę.
Kosztowna tradycja
Celem każdego turysty – zagranicznego i krajowego – jest nie tylko obejrzenie wyjątkowych dla danego miejsca zabytków i krajobrazów, ale przede wszystkim zakup charakterystycznego dla danego regionu produktu. A nawet jeśli takie zakupy nie są priorytetem turysty, to sprytny sprzedawca nie pozwoli, aby ten odszedł z pustymi rękami. To właśnie turystyka nakręca cały ludowy biznes.
Cepelia w okresie świetności współpracowała z blisko 200 tys. rękodzielników. Dzisiaj firma, a zarazem znana marka, kontynuuje sprzedaż w kilkudziesięciu sklepach, które pozostały w jej posiadaniu. Można znaleźć w nich kożuchy wyprodukowane na Podhalu, rzeźbione zabawki oraz ręcznie tkane gobeliny i szale. Cena najdroższego szala wynosi ok. 350 zł, co można porównać do cen ubrań zaprojektowanych przez wielu właścicieli znanych domów mody. Kupując ubranie od Armaniego, płacimy głównie za nadruk na metce. Nazwisko szwaczki, która projektuje i szyje – pozostaje anonimowe. Wtedy w cenę produktu wliczona jest kreatywność oraz nieomylne ruchy szydełek i igły z nitką.
SPIS TREŚCI
http://ebuke.pl/koronkowa-robota-sposob-na-biznes-cz-1/
http://ebuke.pl/koronkowa-robota-sposob-na-biznes-cz-2/
http://ebuke.pl/koronkowa-robota-sposob-na-biznes-cz-3/